Blomqvist / Nettauksjon / Siste sjanse / Bjørn Engø, Skåler

Nettauksjon

Objektnummer 118081-1
Utstilt Sone 1, Rolfsbuktveien 4 e-f.Fornebu
X

Følg objektet

Dersom du ikke er registrert kan du følge objektet på e-post. Dersom du registrerer deg kan du velge om du ønsker å bli varslet på mail eller kun på din medlemsside. Du kan registrere deg her. Du vil bli varslet 24 timer før auksjonen er over og når det blir avgitt første bud.

Varslingsinnstillinger dersom du ikke er medlem

Bli medlem

Varslingsinnstillinger for medlemmer

Objektet vil registreres på min side. Velg mellom følgende varsling i tillegg:

Bjørn Engø

  • Tilslag

    800 NOK

    Vurdering 1 500 - 2 000 NOK

    Auksjonen er avsluttet

    Slutt 16.05.2018 20:00

    Objektet kan sendes i posten 250 NOK. (Gjelder postforsendelse i Norge. For pris til utlandet, kontakt forsendelse@blomqvist.no)

English description

Bjørn Engø

Aker 1920 - Oslo 1981

Skåler
Eget verksted. 1960-tallet.

Kobber og flerfarget emalje på frest bunn. Merket: Engø Norway.

BJØRN ENGØ
"Engø var en særdeles aktiv og allsidig designer og utstillingsarkitekt. Hans arbeider kjennetegnes av arkitektonisk enkelhet og følsomhet for materialets karakter. I dag er Engø mest kjent for sine elokserte arbeider for Emalox.

I 1946 tok Bjørn Engø (1920-1981) diplomeksamen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Han var blant de første årskullene designere som kom til å forandre norsk designhistorie etter Den andre verdenskrig.

For A/S Gjøvik Møbelindustri tegnet Bjørn Engø i 1947 flere møbler. Deriblant noen rettlinjede skap i postfunksjonalistisk ånd. Anmerkningsverd var skrivebordstolen med utspent hud i luftig design som på mange måter forebuet den organiske formgivingen som gjorde den skandinaviske designen verdenskjent noen år senere.

I 1948 formga Bjørn Engø flere eksklusive møbler for snekkermester Alfred Enge, Oslo. Som andre møbelarkitekter interesserte seg Engø før manillamøbler på slutten av 1940-tallet. Til Foreningen Brukskunst kurvmøbelutstilling i 1948 laget han stol, bord og en vegglampe. Det samme året etablerte han egen praksis.

I tiden rundt 1950 innledet Bjørn Engø et fruktbart samarbeid med møbelprodusenten Gustav Bahus Eftf. På utstillingen Norway Designs for Living i Chicago (1951) ble Engøs møbler vist, og i følge arkitekt Arne Korsmo var disse "helt innstillet seg på Amerikaproduksjonen"

Tidligere hadde Engø vist stor interesse for møbler i laminert tre, og omkring 1951 laget han i samarbeid med Gustav Bahus Eftf. prøvemodeller som senere resulterte i Bahus-Engølinjen. Noen av modellene i denne nye serien møbler var internasjonalt påvirket. Spesielt bruken av brennlakkerte stålrørbein og laminatkonstruksjoner i de nye stolene for Gustav Bahus signaliserte om amerikanskinfluert design.

I 1955 tegnet han en stol med tungeformet sete og rygg i laminert tre og stolbein i splittet laminat. Den ble for øvrig vist på utstillingen H-55 i Helsingborg i Sverige 1955. Stolens uttrykk var mer sublimt og avskallet enn de tidligere Bahus-Engølinjens stolmodeller. Få av Engøs møbler kom til å få noen større utbredelse, for det var de alt for radikale for tidens smak.

Fra 1953 eksperimenterte Bjørn Engø med eksklusive emaljearbeider i eget verksted i hjemmets kjeller. Produktrepertoaret var temmelig begrenset; vaser, boller og fat. Men i stedet for å arbeide i sølv, som gullsmeddesigneren Grete Prytz Kittelsen, brukte Engø kobber. Formene ble produsert på fabrikk, mens fresing og emaljering utførtes på verkstedet. Til sin hjelp til den tidskrevende og fysisk tyngende fresingen hadde han en dansk assistent. På tross av at disse gjenstandene fremst var rettet mot et mer kjøpesterkt publikum ønsket Engø å lage rimelige hverdagsvarer.

Muligheten bød seg i ca. 1956 da han sammen med metallvareprodusenten Emalox utviklet serieproduserte gjenstander i eloksert aluminium. Aluminiumformene ble påført et fargesjikt ved å senkes ned i et strømførende elektrolytisk bad som resulterte i en galvanisert overflate. Typisk for disse arbeidene er kanter med synlig aluminium og en kraftig fargepalett.

I 1967 og 1968 ble Emalox tildelt Merket for god design, deriblant for arbeider Engø formgitt. Han tegnet også dekorasjonsstoffer for Sandvika Veveri og belysningsarmaturer for Arnold Wiigs Fabrikker.

For gullsmeden Sten S. Heyerdal formga Bjørn Engø et herresmykke i gull med smaragd. I tillegg var han en fremragende interiørarkitekt. I 1957 hadde Engø ansvaret for ID-gruppens paviljong på Triennalen i Milano der han også mottok gullmedalje."

Mats Linder / matslinder.no

ANTALL 2 HØYDE 3,00 CM DIAMETER 18,00 CM

Merknad: Normal bruksslitasje.


This text is automatically translated by Google, and Blomqvist does not guarantee that the translation is correct and can not be hold responsible for any action based on the translation.

Budhistorikk

Budgiver Tidspunkt Beløp
4506754 16.05.2018 19:56:44 800 NOK
X

Tips en venn!

Bjørn Engø
Aker 1920 - Oslo 1981

Informer en venn om dette objektet