Rolf Nesch
Württemberg 1893 - Oslo 1975
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Fargemetalltrykk, verket består av seks trykk
Totalmål ca 65 x 278 cm
Trykkmål hvert enkelt trykk ca 570 x 410 mm
Hvert ark signert nede til høyre: Rolf Nesch
Hvert ark nummerert nede til venstre:
17/20 Prøvetrykk
Helliesen/Sørensen nr 758
UTSTILT
(Eksemplarer)
Veneziabiennalen 1962
"The Graphic Art of Rolf Nesch", Detroit Institute of Arts, Michigan, 1968, kat. 136
"Rolf Nesch" Nasjonalgalleriet, Oslo, 1973, kat. 181, Nasjonalmuseet
"Rolf Nesch 1893-1975", Die Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung, Vaduz, 1996
Galerie der stadt Esslingen am Neckar, Tyskland
Kunstmuseum Heidenheim, Tyskland, 1993, kat. 148
"Rolf Nesch", Nesch-Museet, Ål, 1993, kat. 67
"Rolf Nesch" Kaare Berntsen Galleri, Oslo, 2006, et eksemplar, samt trykkplate utstilt
LITTERATUR
Hjelle, Eivind Otto "Rolf Nesch", Oslo 1998, motivet omtalt side 241-242
Hjelle, Eivind Otto "Rolf Nesch", Oslo 2018, avbildet side 288-299, motivet omtalt side 286-287
Askeland, Jan "Rolf Nesch -Alkymisten" Oslo 1969, avbildet side 52-53, motivet omtalt side 60
"The Graphic Art of Rolf Nesch" Detroit Institute of Arts, Michigan, 1968, kat 136, et eksemplar gjengitt og omtalt.
"Rolf Nesch" Nasjonalgalleriet, 1973, kat. 181
"San Marco" var laget i anledning at Rolf Nesch sammen med Knut Rumohr representerte Norge på Veneziabiennalen. Da Nesch fikk dette oppdraget, ønsket han å tolke Venezia på sin måte. Nesch laget en frise i seks deler som viser et panorama rundt Markusplassen.
«På sine vandringer gjennom Venezia var Markus-plassen alltid begynnelsen eller endestasjonen, eller stedet der han hvilte på vei til nye inspirasjonskilder. Der lå motivet også foran ham, et panorama fra renessansen, med kuppelen på kirken St. Marco, som en smykkebestatt tiara i sentrum. I det fjerne, over lagunen, Isola di St. Giorgio Maggiore.»
«På ateliergulvet lå sinkplatene. Han var begynt å klippe kobberplatene til sitt bilde av byen. Dogepalasset med sine søylerekker, klokketårnet, søylene med St. Georg og byens bevingede løve. Hver form ble bearbeidet og siselert, påloddet detaljer av linjer og figurer. Mye tyder på at han startet med formene som et arkitektonisk byggesett før han fant et overordnet grep på bildet.» Hjelle side 241-242
«Jeg arbeider stadig med St. Marco, de forskjellige farger. Ti serier har jeg revet i stykker, eller bare beholdt ett eller to trykk. Men nå tror jeg at jeg har et godt trykk til Venezia. Det er tross alt blitt tyve serier, det er så spennende fordi det hele tiden dukker opp nye muligheter.» Rolf Nesch
Nasjonalmuseet har et eksemplar i samlingen.
Galerie der Stadt Esslingen, Villa Merke, et eksemplar i sin grafiske samling og
Nesch-museet, Ål kulturhus, et eksemplar.
Vurdering
1 000 000 - 1 200 000 NOK
105 930 - 127 116 EUR
91 944 - 110 333 GBP
118 360 - 142 032 USD
Tilslag 1650000