Inger Sitter
Trondheim 1929 - Tjøme 2015
Give absentee bid
Description
Olje på lerret, 147 x 114 cm
Signert nede til høyre: Sitter
Påskrift verso: ISM 212
PROVENIENS
Egil Monn-Iversen
Privat eie
UTSTILT
Bergen Kunstforening Festspillutstillingen 1966 kat. 86
Trondheim Kunstmuseum 1979 kat. 28
Amos Andersons Konstmuseum, Helsinki 1979
Trondheim Kunstmuseum 2004 kat. 66
På Festspillutstillingen i Bergen 1966 var bildenes formater gjennomgående store og demonstrerte evne til å organisere kompliserte komposisjoner basert på et oppløst formspråk. Dristigheten i fargebruk, form og rytme var påtagelig, samtidig som utnyttelsen av collage og materialeffekt var oppgitt. En transparent, luftig koloritt sammen med noe i selve komposisjonene antydet at kunstneren igjen bygget noe mer direkte på natur-observasjoner, for eksempel "Svart sol" (Göteborgs Konstmuseum, 1965). Norsk Kunstnerleksikon nettutgaven ved Hanne Holm-Johnsen
Naturen har vært inspirasjon for det meste av norsk kunst. Etter krigen ser vi dette hos Inger Sitter, Jakob Weidemann og Knut Rumohr. Det var imidlertid ikke naturmaleriet som var målet, heller å formidle fornemmelsen av natur, den subjektive opplevelsen. Hos Sitter er det fargene som er mediet, fargene og penselføring, strøk og struktur. I "Mellom morgen og regn" er motivet arrangert nesten som et tradisjonelt landskapsmaleri, med himmel over fjell, og med grønn vegetasjon.
Estimate
220 000 - 250 000 NOK
23 305 - 26 483 EUR
20 228 - 22 986 GBP
26 039 - 29 590 USD
Hammer price 250000