Kitty Kielland
Stavanger 1843 - Kristiania 1914
Give absentee bid
Description
Olje på lerret, 66 x 112 cm
Signert og datert nede til venstre: Kitty L Kielland. 1908.
UTSTILT
"Kitty Kielland" Stavanger Kunstmuseum 2017-2018, kat. 106
"Kitty Kielland" Lillehammer Kunstmuseum 2017-2018, kat. 106
"Kitty Kielland" Haugar Vestfold Kunstmuseum 2017-2018, kat. 106
Avbildet i felles utstillingskatalog side 37 og side 230
LITTERATUR
Lange, Marit Ingeborg "Kitty Lange Kielland" Baroniet Rosendal 2008
Gudmundson, Inger M.L. (red.) "Kitty Kielland" Oslo 2017
Motivet er hentet fra Bryne på Jæren, hvor Kitty Kielland har stått rett ved dagens jernbanestasjon og sett på en husrekke som fremdeles er på samme sted.
Kitty Kielland fikk sin grunnleggende utdannelse under Hans F. Gude i Karlsruhe i Tyskland hvor mange av de norske kunstnerne reiste for å lære. Av Gude fikk hun innprentet hvor viktig det er å bygge alt malerisk arbeid på et grundig studium av naturen. Det er ikke uten grunn at Kielland først og fremst er blitt kjent som Jærlandskapets skildrer. Torvmyrene er et karakteristisk trekk ved Jærlandskapet. "Torvmyr" er tittelen på en rekke av hennes mest kjente verk. Det er en motivkrets hun fant frem til allerede under studiesomrene på Jæren i slutten av 1870-årene. Torvmyr-motivet skulle følge Kielland livet ut.
"Et viktig supplement til forståelsen av hennes maleri er en uttalelse hun ga i et intervju med Christian Krohg i 1891. Den vitner om dyp forståelse av landskapet og menneske og deres samhørighet. Det monotone landskapet med sin karrige vegetasjon var på denne tid i ferd med å forandre seg fra ødemark til kulturlandskap - og til å bli det rikeste jordbruksområdet i landet. Med de nye veiene og jernbanen, som kom i 1878, skjøt utviklingen ny fart. Heller ikke Kitty Kielland så på skogplantingen og dreneringen av torvmyrene uten vemod. Men hun var klar over at dette området en gang hadde vært dekket av skog, og at mennesker hadde bodd her i forhistorisk tid." Lange side 10-12
"I et annet maleri, "Torvmyr" (1908, kat. 106), ses torvstakkene på nært hold og er hovedelement slik de store steinene var i den tidlige produksjonen. Dette maleriet skiller seg fra de øvrige ved at vannet ikke er tatt med. Det er som om Kitty Kielland har skarpstilt synet mot himmelen og husrekken i horisonten og i større grad abstrahert elementene i forgrunnen; torvstakkens kubemønster er tydelig og den hvite myrullen er malt med enda bredere strøk enn tidligere. I tråd med Kitty Kiellands insistering på å unngå kunstnerisk stagnasjon, var torvmyrmotivet godt egnet til å eksperimentere med formale elementer." Gudmundson side 37
Estimate
250 000 - 300 000 NOK
26 483 - 31 779 EUR
22 986 - 27 583 GBP
29 590 - 35 508 USD
Hammer price 300000