Arne Kavli
Bergen 1878 - Oslo 1970
Give absentee bid
Description
Olje på lerret, 117 x 464 cm
PROVENIENS Galleri Kaare Berntsen
Privat eie
Signert og datert nede til venstre: A-K- 28 (veggfelt)
Motivet er hentet fra badebryggen ved å Rønnes Pensjonat, den står delvis slik den dag i dag. Grimstad by ligger til høyre, og til venstre ser vi Vessøyhauet fyrlykt.
LITTERATUR
Messel, Nils "Arne Kavli", Norsk Kunstnerleksikon Oslo 1983, bind 2, side 483-486
Messel, Nils "Arne Kavli - Bohem i sommerbris-Sommeren med Edvard Munch og Arne Kavli", Stiftelsen Modum Blaafarveværk, 1999, side 77-92
"Ingen annen norsk maler kan vel være mer velegnet som "sommerutstiller" enn Arne Kavli. I store deles av sitt liv var han lykkelig beskjeftiget med å fastholde sommersolens sitrende spill over blomstrende hager og hvite seil i solgangsbris. Fra slutten av 1920-årene og frem til sin død hentet han de fleste motiver fra Sørlandet, og spesielt fra sitt idylliske sommerhus på Rønnes, rett i nærheten av Grimstad. Hit flyttet han så fort det ble litt varme i været og her forble han til langt ut i september." Messel 1999 side 77
Arne Kavli var født i Bergen hvor han fikk sin første kunstutdannelse, i 1897 reiste han til Antwepen hvor han studerte et års tid ved kunstakademiet. Året etter var Kavli etter all sannsynlighet i København hvor han fikk undervisning av blant annet Skagensmaleren Peder S. Krøyer.
Kavli fikk i 1899 hele syv bilder antatt på årets Høstutstilling. I sine tidlige år hentet han ofte motivene fra Jæren, rundt 1905 fikk hans bilder en lysere koloritt og han henter ofte motiver fra "La vie moderne." Han ble de sorgløse stunders fortolker, impresjonistisk lett både i form og innhold." Messel 1983 side 484
"Hans første bilder var ikke, som det gjerne hevdes, nyromantiske, men naturalistisk oppfattede landskapsstudier i en grov, impresjonistisk teknikk (...) Under inntrykk av fransk impresjonisme, fauvisme, og antagelig også av Edvard Munch og Ludvig Karsten, lysnet koloritten (...) Synsfeltet var ikke lenger romantikkens uendelige, blikket stenges inne i hverdagslig omgivelser, avgrenset av busker, trær og hustak (...) Kavli befester nå sitt ry som de elegante løsningers mester. Han ble de sorgløse stunders fortolker impresjonistisk lett både i form og innhold (...) Fra begynnelsen av 1930-årene og fram til sin død hentet Kavli sine motiver nesten utelukkende fra Sørlandet. Det var, ifølge ham selv, ikke naturen i seg selv som virket fascinerende, men lyset på Sørlandet var det derimot noe helt spesielt ved. Derfor kunne han male de samme motivene om og om igjen. Han holdt seg til sitt eget sommerhus på Rønnes utenfor Grimstad, og gikk knapt utenfor den hvitmalte hageporten. Motivene fra dette paradis var preget av fortrolighet og nærhet. Hit kom venner på besøk, benket seg rundt hagebordet eller dovnet seg i fluktstoler. Når gjestene var gått, satte kunstnerens hustru og favorittmodell seg på trappen og betraktet båtene i Rønnes-bukten, eller hun gikk inn for å hvile middag." Messel 1983 side 483-485
Estimate
150 000 - 250 000 NOK
15 890 - 26 483 EUR
13 792 - 22 986 GBP
17 754 - 29 590 USD
Hammer price 300000