Blomqvist / Nettauksjon / Solv / Jakob Tostrup Prytz, Jardiniere

Nettauksjon

Lot number 127311-1
Exhibited Utlevert
X

Follow this lot

Dersom du ikke er registrert kan du følge objektet på e-post. Dersom du registrerer deg kan du velge om du ønsker å bli varslet på mail eller kun på din medlemsside. Du kan registrere deg her. Du vil bli varslet 24 timer før auksjonen er over og når det blir avgitt første bud.

Varslingsinnstillinger dersom du ikke er medlem

Bli medlem

Varslingsinnstillinger for medlemmer

Objektet vil registreres på min side. Velg mellom følgende varsling i tillegg:

Jakob Tostrup Prytz

  • Hammer price

    15 500 NOK

    Estimate 15 000 - 20 000 NOK

    The auction has ended

    End 27.10.2019 20:07

    This object can be sent by post within Norway for 563 NOK. For international shipment please contact [email protected]

English description

Jakob Tostrup Prytz

Christiania 1886 - Oslo 1962

Jardiniere
Sølv. J. Tostrup. Senjugend. Ca. 1918.

Innvendig forgylt. Grovhamret, drevet, punslet og gravert relieffdekor med stiliserte planteformer. Randen med fire påloddede, støpte former.Stempler for Tostrup. Modellnr. 2584C.

Inskripsjon under bunnen: "Erindring fra Marie og Hans Mustad 9de September 1918".

JACOB T. PRYTZ
Jacob Tostrup Prytz (1886-1962) fikk sitt borgerskap som gullsmed og tok over den kunstneriske ledelsen av familiefirmaet Juveler Tostrup i 1913. Bak seg hadde han i tillegg til læretiden i firmaet, studieopphold i Hanau, Paris og London. Tostrup hadde lenge vært læreinstitusjon for landets mange kommende gullsmeder, for eksempel konkurrenten David-Andersen.

Faren, arkitekten Torolf Prytz (1858-1938), hadde gjort firmaet internasjonalt kjent gjennom sin deltagelse ved Verdensutstillingen i Paris, der Tostrup ble tildelt den høyeste utmerkelsen; Grand Prix for sine plique-á-jour-arbeider. Han hadde også mekanisert sølvvareproduksjonen og tegnet Tostrup-bygget slik vi kjenner det i dag, med, blant annet, Norges første heis. Gradvis beveget han seg inn i politikken, og da han ble statsråd overlot han det kunstneriske ansvaret i firmaet til sønnen.

Jacob T. Prytz kastet seg over oppgaven og presenterte allerede året etter en hel kolleksjon til Jubileumsutstillingen 1914. Denne besto av relativt store sølvarbeider med en til tider ekspressiv karakter, med barokke elementer iblandet europeiske former for jugendstil. Arbeidenes overflater var grovt siselerte og med emaljerte detaljer.

I 1918 var han en av de viktigste initiativtakerne til å danne Foreningen Brugskunst, et faglig forum basert på blant annet Deutsche Werkbunds og William Morris´ tanker om vakrere hverdagsvarer for folk flest. Økonomien i Norge var sterk i tiden etter første verdenskrig, og foreningen ville skape en ny profesjon av tegnere som kunne ta opp konkurransen med de utenlandske varene som flommet inn i landet.

To år etter, i 1920, ble Jacob T Prytz, nå som foreningens leder, og firmaet Tostrup igjen viet oppmerksomhet på Brugskunsts store sølvutstilling. Inntil da hadde det danske gullsmedfirmaet Georg Jensen dannet skole med sin tett hamrede nybarokke stil, som ga sølvet en grålig mattet glans. Hos Jacob Prytz og hans elever ser man derimot de første eksemplene på det som kan betegnes som den nye norske stilarten, sølvarbeider formet i trykkbenk med blålig skinnende glatt sølvoverflate i nyklassisistisk stil.

Jacob T Prytz var gjennom sine etter hvert mange brukskunstverv en flittig utstillingsarkitekt og grafisk formgiver, og hadde en finger med i alt som rørte seg i bransjen, enten som utstiller eller organisator. I 1925 var han i Paris under den internasjonale kongressen for tegning og anvendt kunst, året da Art Deco fikk sitt gjennombrudd i Frankrike.

I kjølvannet av dette samt Form & Farge 1924 og Bergensutstillingen 1928 viste han sitt talent til fulle ved gjennombruddutstillingen "Norsk Sølv" i Nationalmuseum i Stockholm 1929. Den resulterte i flere viktige innkjøp, blant annet til overnevnte museum og til det svenske kongehuset. Når man leser omtaler fra tiden kan det virke som om spesielt emaljearbeidene fra Tostrup og deres store lysbrytning og klarhet ble trukket frem som uvanlig vellykkede. Blant disse var Jacob T Prytz´ trekantede ur med tre separate tallskiver, som i dag kan det ses i Nationalmuseet for Kunst, Arkitektur og design i Oslo, og som året etter utstillingen ble bestilt i nesten identisk utførelse til Svenska Arbetsgivareföreningen.

Et annet arbeid som ble trukket frem var hans forgylte sølv og emalje cocktailshaker kalt Napoleon. Disse arbeidene og et emaljert blekkhus fremsto som de første gode norske bidragene for den internasjonalt gryende Art Deco-stilen.

I 1932, da firmaet Tostrup hadde 100- årsjubileum, kunne han åpne dørene til totalombygde butikklokaler i glass og stål, tegnet av Norges fremste funksjonalistarkitekter Gudolf Blakstad og Herman Munthe-Kaas. I tillegg arrangerte direktør Thor Kielland ved Kunstindustrimuseet i Oslo en stor Tostrup-utstilling der de nyeste arbeidene igjen høstet lovord og forundring.

Blant arbeidene som ble trukket frem var enkelte dristige kombinasjoner i sølv og glass og det som ble beskrevet som Jacob T. Prytz´ store fugleaqvamanile. I dag kan man se denne særpregede gjenstanden i norsk Art Deco i Nasjonalmuseet for Kunst, Arkitektur og Design i Oslo, tilskrevet Oskar Sørensen, men i tegnekontorets ånd kom den trolig fra begges hånd. Emaljeringen var også mer begrenset enn den hadde vært tidligere, samtidig som de enkle geometriske formene var mer fremtredende.

Senere på dagen, etter utstillingsåpning, fikk Jacobs far Torolf overrakt en storslått gave fra arbeidere og funksjonærer hos Tostrup; en stor bordklokke i sølv, emaljert i blått, hvitt og oransje. Formet som en stilisert utgave av Tostrup bygningen han i sin tid selv hadde tegnet.

Etter at han ble rektor på Statens Håndverks- og Kunstindustriskole og i kjølvannet av arbeidet mot Verdensutstilli

Høyde 18,0 cmLengde 37,5 cm Dybde 21,5 cm

Merknad: Normal aldersrelatert bruksslitasje.


This text is automatically translated by Google, and Blomqvist does not guarantee that the translation is correct and can not be hold responsible for any action based on the translation.

Bid history

Bidder Bid submitted Bid
4568331 19.10.2019 10:49:24 15 500 NOK
4562090 18.10.2019 17:14:55 15 000 NOK
4562090 18.10.2019 17:14:55 12 000 NOK
X

Tip a friend!

Jakob Tostrup Prytz
Christiania 1886 - Oslo 1962

Informer en venn om dette objektet