Blomqvist / Nettauksjon / Om Blomqvist på nett / Moderne møbler og design / Torbjørn Afdal

Nettauksjon

Torbjørn Afdal

Torbjørn Afdal

I 2017 var det 100 år siden Torbjørn Afdal (1917-1999) ble født.
I den forbindelse planlegger Blomqvist Nettauksjon en spesialauksjon over hans arbeider vinteren 2018. Vi søker etter hans møbelarbeider, med hovedvekt på 50- og 60-tallet.


Afdal var en av Norges mest produktive møbeldesignere i etterkrigstiden. I 1946 tok han sin diplomoppgave ved SHKS i Oslo og samme år ble han ansatt som tegner ved Bruksbo Tegnekontor, hvor han i en årrekke ledet designkontoret. For det meste var det Afdal og Rolf Hesland som tegnet møblene og møbelseriene som Bruksbo fikk satt i produksjon.

Afdal var tydelig inspirert av danske møbelarkitekter som Kaare Klint og Ole Wanscher, men i motsetning til Klint og Wanscher tegnet Afdal møbler som i hovedsak var ment for industriell produksjon og den bredere befolkning. Ett tidlig eksempel på denne møbeltypen er stolen Arbo som Afdal tegnet for møbelprodusenten Svein Bjørneng i 1948.

Fra midten av 1950-tallet, og et stykke inn på 1960-tallet, fikk Afdals møbeldesign et høyere artistisk nivå. Hans møbler ble formmessig friskere, og bruken av eksklusive tresorter som teak og palisander sammen med skinn ble tatt i bruk. I et intervju med Dagbladet i 1959 forteller Afdal om sitt syn på møbeldesign:

«- For meg er bruken viktig, sier Torbjørn Afdal. – Et møbel skal jo helst vare en 10-12 år. Det er så mange stoler som gjør alskens krumspring i forgjeves forsøk på å få fire ben ned på jorda. Selv arbeider jeg i mange år på hver modell og jeg blir vel aldri ferdig med den.»

Spisestuen Form var en av Afdals store nasjonale og internasjonale suksesser fra 1950-tallet. Spisestuen ble produsert av Nesjestranda Møbelfabrikk fra 1955. Form vant også 1. premie på 11. Deutsche Handverksmesse i München i 1959. Afdals møbler fra München ble samme året stilt på  Norway Designs i Oslo, som var den første retrospektive utstillingen viet en norsk møbeldesigner.

Afdals møbler var industriprodukter som samtidig hadde et eksklusivt uttrykk. En av Afdals spesialiteter var spisestuestoler og lenestoler. Typiske eksemplarer fra denne tiden var Petit (Ca. 1960), Tema (Ca. 1960) og Darby (Ca. 1962). Blant Afdals mest vellykkede lenestoler hører Winston for Nesjestranda Møbelfabrikk og Hunter for Haug Snekkeri. I senere tid tegnet Afdal møbler for både Stortinget og Tinghuset. Ikke minst innredet han statsminister Gro Harlem Brundtlands kontor.

Afdals møbler var ikke bare kjent her hjemme. Blant annet ble hans møbler innkjøpt av Jacqueline Kennedy da hun var førstedame i Det hvite hus, samt av den japanske keiseren. I tillegg deltok han både på den 11. Deutsche Handwerksmesse i München 1959, og på den 12. Triennalen i Milano 1960. Med andre ord har Afdal opparbeidet seg et navn innen for både norsk og internasjonal møbeldesign.

Ved spørsmål, ta gjerne kontakt med våre eksperter på Moderne design:

Anniken Forsberg, anniken.forsberg@blomqvist.no 

Tor Henrik Fjelldal, tor.henrik.fjelldal@blomqvist.no 

Knut Arne Brembo, knut.arne.brembo@blomqvist.no 

Litteratur:

Romsaas, Jan. Bruksbo og PLUS, i «Et PLUS i norsk designhistorie». Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design / Fredrikstad museum, 2008.

Linder, Mats. Norske designmøbler 1940-1975. Samler & antikkbørsen.

Gusrud, Svein og Linder, Mats. Norske stoler. Solum Bokvennen, 2017.