Blomqvist / Nettauksjon / Om Blomqvist på nett / Moderne møbler og design / MODERNE NORSK DESIGN

Nettauksjon

MODERNE NORSK DESIGN

MODERNE NORSK DESIGN

Overgangen til 1900-tallet var i Norge preget av endrede politiske og sosiale forhold; Den nasjonale stilen banet vei, og i Norge ble det skapt gjenstander inspirert av de elegante linjene fra den kontinentale Art Nouveau-stilen, men blandet med norske elementer i dragestil.

Art Nouveau-stilen, som i den tysktalende verden er kjent som Jugend-stil, la grunnlaget for modernismen på 1900-tallet og var opprinnelig et opprør mot perioden som blir kalt historismen, der tidligere tiders stiler ble tolket på nytt. Art Nouveau stilens svungne linjer inspirert av naturen, ble satt sammen til et organisk hele, hvor hele interiører gjerne skulle være gjennomsyret av det elegante stiluttrykket. Stilen var mangfoldig, og var utbredt i hele Europa. Overgangen til 1900-tallet var i Norge preget av endrede politiske og sosiale forhold; Den nasjonale stilen banet vei, og i Norge ble det skapt gjenstander inspirert av de elegante linjene fra den kontinentale Art Nouveau-stilen, men blandet med norske elementer i dragestil. Særlig innen gullsmedkunsten ble den norske tolkningen internasjonalt anerkjent, hvor Gustav Gaudernack og Thorolv Prytz står i en særstilling. 

Funksjonalismen er en stilretning innen arkitektur og design hvor formgivningen skulle følge den tekniske funksjonen og hvor industrien var premissgiveren. Bauhaus-skolen i Tyskland presenterte en løsning hvor kunstnere og designere utviklet modeller i samarbeid med industrien. Ornamentikken ble bannlyst: Det rasjonelle, ikke det følelsesmessige skulle forskes og fokuseres på. Funksjonalismen hadde et tydelig sosialt program, hvor den moderne verdens industri, materialer og ikke minst levemåte, skulle utforskes til det fulle. Stålrør, glass, bakelitt (en tidlig type plast) og betong var yndede materialer. Her hjemme er Herman Munthe-Kaas´ lenestol fra 1930-tallet, i stålrør med stålfjær i både rygg og sete et eksempel på den enkle, funksjonelle stilen. Denne kunne plasseres i både private og offentlige miljøer og være svaret på en behagelig, men rimelig, stol for hele befolkningen. 

I 1925 kunne en i Paris oppleve en utstilling som presenterer det som i samtiden blir kalt ”style moderne”, i dag kjent som Art Deco. Målet med utstillingen var å skape et nytt, selvstendig og moderne formspråk, uten den sosiale profilen til funksjonalismen. Stilen kjennetegnes av strømlinjeformer, eksklusive materialer som ben, gull og edelstener. Motiver fra det moderne livet, fra biler og motorbåter til tennis og seiling ble særlig populært og kunne finnes på alt fra glass til radioer. 

På Porsgrund Porselensfabrikk ble Nora Guldbrandsen i 1928 ansatt som kunstnerisk leder, og viste gjennom sine formfullendte modeller og innovative teknikker for dekor veien videre for norsk funksjonell industridesign.  

I etterkrigstiden utviklet skandinaviske formgivere funksjonalismen til et mykere formuttrykk, hvor lokale håndverkstradisjoner og materialer ble planlagt og designet for industriell produksjon; Vakrere hverdagsvarer skulle være med på å bygge opp et krigsherjet Norden. Dette blir på 1950-tallet presentert som Scandinavian Design. På denne måten ville man promotere de nordiske landene ute i verden, og utstillinger turnerte blant annet til USA. Den norske designen stod ikke tilbake for våre skandinaviske naboland, hvor blant annet Hans Brattrud Scandia stoler, Grete Prytz Kittelsen og Arne Korsmos gjenstander i stål og emalje for Cathrineholm er velkjente objekter langt utenfor Norges grenser. Porsgrund Porselensfabrikk fortsatte på 50-tallet din bevisste satsning på unge formgivere, og i 1952 ble kaffe- og teserviset ”Det Riflete” designet av Tias Eckhoff. For samme produsent blir det ildfaste serviset ”Glohane” produsert fra 1955. Eckhoff bemerker seg som en allsidig designer for industrien, hvor blant annet hans mange bestikk, deriblant ”Maya”, fremdeles er like populære over 60 år senere. Også Arne Lindaas jobbet for Porsgrund, men i høstens auksjon er det gjennom hans arbeider på glassverket Magnor vi blir best kjent med ham. Det er spesielt morsomt at en betydelig samling av hans lekne og humoristiske skulpturer fra 1980- og 90-tallet er med på auksjonen, hvor treemnene selv kan se ut å legge premisset for formene. 

Organisasjonen PLUS ble stiftet i november 1958 av Per Tannum som en ideell organisasjon for å fremme god design til norsk industri og kunstindustri. Dette ble gjort gjennom å selge modeller til industrien, men det var først og fremst gjennom produksjonen i verkstedshyttene i Gamle Fredrikstad at PLUS virkelig satte sitt merke på det norske og internasjonale markedet. Glasskunstneren Benny Motzfeldt overtok i 1970 det kunstneriske ansvaret for glasshytta på PLUS, og hennes gjenkjennelige bearbeiding av glasset hvor optiske virkninger og bruk av utradisjonelle materialer som metall nett og glassfiber ble introdusert til glassmassen. 

Sven Ivar Dysthe tegnet i 1965 stolen  ”Planet” for Dokka Møbler. Stolen er bygget opp over et skall i glassfiberarmert polyester med skumplast stopping, dens halvkulerunde form gir et lekent uttrykk og er et resultat av Dysthes utforskning av materialenes potensiale. De tidligere møblene som ”1001 AX” har en kjøligere eleganse, med sin kombinasjonen av stål, tre og lær. 

Vi avholder spesialauksjoner med norske designobjekter flere ganger i året. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat, eller benytt vår vurderingstjeneste på nett for å få vurdert dine objekter.

TOR HENRIK FJELLDAL
Ekspert moderne design, kunst og antikviteter

Tor Henrik Fjelldal

Telefon: 45 93 92 14

E-post: tor.henrik.fjelldal@blomqvist.no 

KNUT ARNE BREMBO
Ekspert kunst og moderne design

Knut Arne Brembo

Telefon: 45 93 92 14
E-post: knut.arne.brembo@blomqvist.no 

ANNIKEN FORSBERG
Ekspert assistent, moderne design og antikviteter

Anniken Forsberg

Telefon: 45 93 92 26
E-post: anniken.forsberg@blomqvist.no