Blomqvist / Kunsthandel / Samtid & Moderne / Weidemann, Jakob - Svart jord 1960

Objektnummer: 43382-2
Katalognummer: 36
Utstilt TORDENSKIOLDS GATE 5

Jakob Weidemann

Steinkjer 1923 - Oslo 2001

Gi forhåndsbud

Det er nå for sent å legge forhåndsbud via vår hjemmeside, ring oss på +47 22 70 87 70 .
English description

Beskrivelse

"Svart jord" 1960


Olje, limstoffer, collage og pigmentpulver på plate, 75 x 75 cm
Signert og datert nede til høyre: Weidemann -60

Hellandsjø nr. 60-20

UTSTILT
"Jakob Weidemann" Kunstnernes Hus 1961 kat. 14

LITTERATUR
Håkon Stenstadvold, «Jakob Weidemann» utstillingskatalog Kunstnernes Hus 1961
Per Hovdenakk, utstillingskatalog Galleri Kaare Berntsen, Oslo 2006

«Jakob Weidemann vil si om sitt eget maleri at det handler om norsk natur. Han setter natur-titler på sine billeder, for eksempel «Storfuglen letter» eller «Vissent løv». Og tilskueren finner hverken løv eller storfugl. Hva er meningen med slike titler da? Faktisk handler Jakob Weidemanns maleri om farveflater av forskjellig størrelse og fasong. De brer seg innover fra rammen fire kanter og møtes i en eller flere merkelige kladaser et sted omkring midten av lerretet. Disse farveflatene ser ut til å være resultatet av et svært arbeide. De er bølgete. Gnidde og ru, og så tett lagt på at de her og der sprekker og viser lag av helt andre farver innunder.» Stenstadvold

"Et skogbunn-bilde hvor farven er underordnet selv stoffvirkningen av detaljens iboende struktur. Her er gjengitt karakteren av det en ser i den norske skogbunn. I løpet av 1950-årene arbeidet Jakob Weidemann seg gjennom flere av de figurative og abstrakte tendenser som var aktuelle i tiden. Umiddelbart før Skogbunn-bildene, malte han en serie bilder i en konkret-abstrakt stil, inspirert av tendenser i dansk kunst. De første Skogbunn-bildene oppstår i 1959. De bygger på et abstrakt-ekspresjonistisk formspråk som ble retningsgivende for hans videre arbeid. De formidler en nærhet til natur og landskap som også knytter Weidemann til dominerende tendenser i norsk kunsttradisjon. Bildene ble da også oppfattet som en norsk utgave av det naturinspirerte, abstrakte maleri som i etterkrigsårene preget fransk kunst. Og nettopp kunstnere fra Ecole de Paris var Weidemanns forbilder, spesielt Poliakoff, men også Manessier og Fautrier. Bildene er malt (på lerret eller plate) hvor flaten bygges ut i relieff ved hjelp av limstoffer. Fargen er lagt på med pigmentpulver, og videre bearbeidet med oljemaling. Variasjon i stofflighet, glans og fargestyrke oppnår Weidemann ved å tilføre vann mens lim og maling tørker. I enkelte bilder er det også strødd på sand og jord hentet fra skogbunnen. Weidemann bygger videre på arbeider fra 1930-årene av Sigurd Winge og Olav Strømme (i Rolf Stenersens samling), som også var malt med plastiske materialer og pigmentpulver. De fleste bildene er malt i jordfarger, grønt, svart og brunt, med hvitt som markører mellom de avgrensede fargeflater. I andre bilder er fargene lysere og klarere penselstrøket livligere og de enkelte fargeflater glir mer organisk over i hverandre. Bildet som presenteres her er et meget godt eksempel på skogbunn-motivene. Det har en stofflighet og en tredimensjonalitet som nærmer seg relieffet. Skogbunn-bildene plasserte Jakob Weidemann som den avgjørende foregangsmann for det nye, abstrakte maleriet i Norge. Bildene ble mottatt med begeistring av et stort publikum og er blitt stående som merkesteiner i norsk kunst." Hovdenakk


This text is automatically translated by Google, and Blomqvist does not guarantee that the translation is correct and can not be hold responsible for any action based on the translation.

Vurdering
200 000 - 250 000 NOK
21 186 - 26 483 EUR
18 389 - 22 986 GBP
23 672 - 29 590 USD

Tilslag 160000

X

Tips en venn!

Jakob Weidemann
" Steinkjer 1923 - Oslo 2001"

Informer en venn om dette objektet