Blomqvist / Kunsthandel / Blomqvist 150 år Jubileumsauksjon / Kittelsen, Theodor - Andersnatten 1903

Objektnummer: 43875-1
Katalognummer: 18
Utstilt TORDENSKIOLDS GATE 5
Avsluttet 20.10.2020

Theodor Kittelsen

Kragerø 1857 - Jeløy 1914

Gi forhåndsbud

Det er nå for sent å legge forhåndsbud via vår hjemmeside, ring oss på +47 22 70 87 70 .
English description

Beskrivelse

"Andersnatten" 1903


Olje på lerret, 100 x 150 cm, med ramme skåret av kunstneren 135 x 185 cm
Signert og datert nede til venstre: Th Kittelsen 1903

PROVENIENS
Kjøpt av verkseier Arild Berg i 1904
Arv innad i familien

UTSTILLINGER
"Th. Kittelsen Mindeutstilling", Blomqvist Kunsthandel 1924, kat. 3
"Th. Kittelsen", Kunstnernes Hus 1941, kat. 22
"Theodor Kittelsen", Kunstnernes Hus 1957, kat. 272
"Th. Kittelsen - De lyse årene i Sigdal", Blaafarveværket 1980, kat. 66
"Th. Kittelsen - Trollbundet av landskapet", Blaafarveværket 2007, kat. 16
"Th. Kittelsen - Har dyrene sjel?", KODE Kunstmuseer 2011
"Th. Kittelsen", Blaafarveværket 2014, kat. 161

Trolig utstilt:
Kristiania Kunstforening 1911
Oslo Kunstforening 1964

LITTERATUR
Steinsvik, Tone Sinding "Th. Kittelsen 1857-1914. Stiftelsen Modums Blaafarveværk 2014, maleriet avbildet side 25
Koefoed, Holger og Økland, Einar "Th. Kittelsen : fra Lauvlia til våre hjerter", Lauvlia 2007, maleriet illustrert på omslaget av boken

I "Andersnatten" finner vi essensen i Kittelsens kunstnerskap, og en oppsummering av det norske, nyromantiske maleriet. Bildet har blitt stående som kanskje det aller beste av Kittelsens malerier, et høydepunkt i kunstnerens oeuvre så vel som i norsk kunsthistorie.

"Andersnatten" viser at Kittelsen behersket komposisjon og en utsøkt koloritt for å danne en fullendt malerisk balanse med en slående virkning på betrakteren. Det er på den ene siden et øyeblikksbilde der de siste solstråler svinner hen, den rastløse fuglen sitter stille en stakket stund og vannflaten ligger speilblank og stille. På samme tid aner vi at noe lurer i skogen. Under den harmoniske overflaten lurer de underjordiske, som først kan vise seg etter at solen har gått ned.

Kittelsens internasjonale berømmelse i dag skyldes i hovedsak at hans illustrasjoner til eventyr og historiske sagn aktualiseres i utstillinger over hele verden. Spesielt er illustrasjoner til "Pesta" etterspurt, og disse fungerer som et tidløst bilde på de utfordringer menneskeheten står ovenfor også i den moderne verden. For alle som har vokst opp med Asbjørnsen og Moes folkeeventyr er det kanskje Smørbukk, Nøkken, prinsessa og trollet vi forbinder Kittelsen med, og det er gledelig at hans billedverden nå finner gjenklang i store deler av verden.

"Andersnatten" er et av Kittelsens beste skildringer av naturens stemning rundt Soneren, innsjøen i Sigdal hvor kunstneren hadde sitt atelier på Lauvlia. Herfra hadde han utsikt rett mot den litt besynderlige fjelltoppen Andersnatten. Kittelsen selv beskrev opplevelsen av fjellet slik: "Da løftet Andersnatten sit mørke tungsindige kjæmpehode over alt andet. Som et vældig troll stirret fjeldet over til lille Lauvlia."

Maleriet fra 1903 er kanskje kunstnerens fremste fremstilling av "den lyse lette luften dirrende av sommer" som man for øvrig finner mest i akvarellene. Besjelingen av naturen, med trollet som lurer i skogen, blir fremhevet av de skarpe kontrastene og den stiliserte fjelltoppen, også trekk vi kjenner vi igjen fra noen andre ny-romantiske kunstnere fra tiden. Harald Sohlberg, Harriet Backer, Christian Skredsvig og Halvdan Egedius bærer alle frem arven fra bondekulturen og naturmystikken som bilder på "Det Norske".

Kittelsen malte tre store bilder i 1903. "Guldhornet", "Tussedans" og "Andersnatten", og maleren selv satte tilsynelatende sistnevnte høyest av disse. Vi vet fra korrespondanse mellom Kittelsen og Blomqvist at "Guldhornet" ble solgt for 600 kroner og at Kittelsen «vurderte» et bud på "Andersnatten" på 1000 kroner i mars 1904. En av budgiverne som nevnes handlet på vegne av familien som endte opp med å kjøpe kunstverket samme år, og som har hatt det i sitt eie siden den gang.

Brevet omhandler en utstilling som fremdeles henger på Blomqvist i 1904, og et par salg: "Angaaende et bud på Kr 1000,- paa Andersnatten, har de sandsynligvis faaet telefonspørgsmaal directe fra Herr Dr. Aubert eller Herr Aars Fabritius. Jeg har hatt flere bud på billedet, men intet så høit som dette, og har jeg derfor ikke underrettet Dem, tidene her er saa trykkende og kjøbeevnen så liden, at jeg synes de bør betænke Dem vel før de afslaar dette bud."

Ærbødigst
W Wasteson

Den utskårede rammen har Kittelsen lagt stor flid i, den må absolutt regnes som en del av verket. Den er egenhendig tydelig signert: Skaaret af Th. Kittelsen. Vi kjenner en håndfull malerier med Kittelsens originale rammer, Blaafarveværket har en og Nasjonalmuseet har en. Det kjennes også noen få i privat eie.


This text is automatically translated by Google, and Blomqvist does not guarantee that the translation is correct and can not be hold responsible for any action based on the translation.

Vurdering
8 000 000 - 10 000 000 NOK
847 440 - 1 059 300 EUR
735 552 - 919 440 GBP
946 880 - 1 183 600 USD

Tilslag 14000000

X

Tips en venn!

Theodor Kittelsen
" Kragerø 1857 - Jeløy 1914"

Informer en venn om dette objektet