Damien Hirst
engelsk 1965
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Blyant på papir, 75 x 109 cm
Signert nede til venstre: Damien Hirst
PROVENIENS
Gave fra kunstneren til tidligere eier
Privat salg - Sothebys London, etter 2006
Privat eie
UTSTILT
"Corpus: Drawings 1981 - 2006" 14. september - 28. oktober 2006, separatutstilling Gagosian Gallery, Madison Avenue, New York
LITTERATUR
Damien Hirst "Corpus: Drawings 1981 - 2006"
Therese Möllenhoff: "Damien Hirst i Astrup Fearnley samlingen" 2015
Skissen viser en plan for en ku dissekert i kvart deler, med tittelen "Cant See the Wood for the Trees". Hirsts påskrifter peker mot tegningens sentrale betydning i hans kreative prosess, også hans utprøving av forskjellige titler på verket. Tegningen ligger nær det berømte verket "Mother and child divided" fra 1993, som har vært en sentral skulptur på Astrup Fearnley Museet siden den ble innkjøpt til samlingen.
Tekst fra Damien Hirsts hjemmeside: damienhirst.com
"Hirst plays out his ideas through image as well as text with the urgency and immediacy of a child whose irrepressible, exhaustive imagination is engaged in a constant, passionate pursuit to describe, demarcate, question, invent, discover and even divine. In Can't See the Wood for the Trees (1996), he gives poetic insight into the conceptual basis of his drawings, chronicling their importance in the developmental process of his work, "constructing spaces, drawings for sculptures, ideas become reality, making spaces, ideas made real, in search of reality, looking for Mr. Goodsex, nothing is a problem for me, he tried to internalize everything, from head to paper."
Through the drawings, "we can explore his preoccupations and passions which centre on the ambiguity at the heart of human experience," as described in Hirst's catalogue From the Cradle to the Grave, "the confusing relations between art and life, life and death and image and reality, change and stasis, communion and isolation, entrapment and escape, love and relationships." The corpus, or body of work contained in this exhibition reveals the breadth and depth of thought at the heart of Hirst's creative output."
Hirsts "Natural History-serie" består av ulike kunstverk der forskjellige dyr er plassert i store formalinfylte tanker. Hirst har selv omtalt serien som "a zoo of dead animals". Det første store verket i "Natural History-serien var "The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living" 1991 - en fire meter lang og 23 tonn tung tigerhai i en tredelt formalintank. Dette verket utløste en storm av reaksjoner i kunstverdenen og har blitt stående som et ikon i vår samtidige kunsthistorie. "Mother and child (Divided)" er et av de tidlige og mest betydningsfulle verkene i denne serien. Verket ble først vist i 1993 på Venezia-biennalens utstilling "Aperto" 93, og det var hovedverket da Hirst vant den prestisjefylte kunstprisen Turner Prize i 1995.
Vurdering
1 200 000 - 1 500 000 NOK
127 116 - 158 895 EUR
110 333 - 137 916 GBP
142 032 - 177 540 USD