Jakob Weidemann
Steinkjer 1923 - Oslo 2001
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Olje på lerret oppklebet på plate, 200x120 cm
Signert og datert nede til høyre: Weidemann 61
Hellandsjø nr 61-5
PROVENIENS Deponert Henie Onstad Kunstsenter til 1978
Privat eie, Oslo
UTSTILT (i utvalg)
Lillehammer Kunstmuseum 2016 kat. nr 58
Galleri Kaare Berntsen 2006 og 2012
Rogaland Kunstmuseum, 1998-1999
Henie Onstad Kunstsenter, 1975
Med Hennie Onstad samlingen i 1962/63 i Oslo, Louisiana, Gøteborg, Stockholm, Hamburg, Essen, Stuttgart, Frankfurt, London (Tate Gallery), Paris (Musee dArt Moderne), Wien, Edinburg, Liverpool, Haag og Genève
"Et skogbunn-bilde hvor farven er underordnet selv stoffvirkningen av detaljens iboende struktur. Her er gjengitt karakteren av det en ser i den norske skogbunn. I løpet av 1950-årene arbeidet Jakob Weidemann seg gjennom flere av de figurative og abstrakte tendenser som var aktuelle i tiden. Umiddelbart før Skogbunn-bildene, malte han en serie bilder i en konkret-abstrakt stil, inspirert av tendenser i dansk kunst.
De første Skogbunn-bildene oppstår i 1959. De bygger på et abstrakt-ekspresjonistisk formspråk som ble retningsgivende for hans videre arbeide. De formidler en nærhet til natur og landskap som også knytter Weidemann til dominerende tendenser i norsk kunsttradisjon. Bildene ble da også oppfattet som en norsk utgave av det naturinspirerte, abstrakte maleri som i etterkrigsårene preget fransk kunst. Og nettopp kunstnere fra Ecole de Paris var Weidemanns forbilder, spesielt Poliakoff, men også Manessier og Fautrier. Bildene er malt (på lerret eller plate) hvor flaten bygges ut i relieff ved hjelp av limstoffer. Fargen er lagt på med pigmentspulver, og videre bearbeidet med oljemaling. Variasjon i stoffighet, glans og fargestyrke oppnår Weidemann ved å tilføre vann mens lim og maling tørker. I enkelte bilder er det også strødd på sand og jord hentet fra skogbunnen.
Weidemann bygger videre på arbeider fra 1930-årene av Sigurd Winge og Olav Strømme (i Rolf Stenersens samling), som også var malt med plastiske materialer og pigment-pulver.
De fleste bildene er malt i jordfarger, grønt, svart og brunt, med hvitt som markører mellom de avgrensede fargeflater. I andre bilder er fargene lysere og klarere penselstrøket livligere og de enkelte fargeflater glir mer organisk over i hverandre. Bildet som presenteres her er blant de fremste eksemplene på skogbunn-motivene. Det har en stoffighet og en tredimensjonalitet som nærmer seg relieffet. I dette bildet er også fargebruken noe friskere, blant annet gjennom bruken av rødt, enn man ser i enkelte andre skogbunn-bilder.
Skogbunn-bildene plasserte Jakob Weidemann som den avgjørende foregangsmann for det nye, abstrakte maleriet i Norge. Bildene ble mottatt med begeistring av et stort publikum og er blitt stående som merkesteiner i norsk kunst." Per Hovdenakk fra utstillingskatalogen fra Galleri Kaare Berntsen 2006
Vurdering
900 000 - 1 300 000 NOK
95 337 - 137 709 EUR
82 750 - 119 527 GBP
106 524 - 153 868 USD
Tilslag 1600000