Per Kleiva
Torsken, Troms 1933 - Nesodden 2017
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Serigrafi, 68/175
Papirmål 99,5x4,5 cm
Trykkmål 90,5x68 cm
Titulert, signert og datert nede til høyre: Per Kleiva 71
PROVENIENS Gave fra kunstneren til nåværende eiers familie i 1972
LITTERATUR Sidsel Helliesen: "Norsk Kunst fra Reformasjonen til i dag, Grafikken 1945-1980" Oslo 1986, motivet omtalt side 15
Ulf Renberg, Harald Flor og Jan Erik Vold: "Per Kleiva" Oslo 1986, motivet avbildet i farger side 47 og omtalt side 60
Sidsel Helliesen: "Norsk Grafikk" Oslo 2000, motivet avbildet i farger side 274 og omtalt side 276
Ellen M. Sæthre, Johan Fredrik Urnes og Inger M. Renberg: "Amerikanske sommerfuglar: GRAS, politikk og pop, Stavanger 2003, motivet avbildet på forsiden og omtalt side 23-24
Per Kleiva er en av serigrafi-grafikkens pionérer og fremste utøver i Norge. Teknikken fikk sin utbredelse, nasjonalt og internasjonalt, i slutten av 1960- og begynnelsen av 1970-årene. Kleiva satte seg inn i teknikken med faghjelp fra reklamebransjen, og var i 1970 primus motor i opprettelsen av kunstnerkollektivet GRAS. Kleiva har i stor utstrekning innarbeidet fotomateriale i sine serigrafier, som i "Amerikanske sommerfuglar" fra 1971. Enkle, symbolladete, figurative motivelementer gir bildet et klart meningsinnhold, og det har en åpenbar referanse til Vietnamkrigen. "(...) Ved å fremheve kontrasten mellom krigsmaskinenes destruktive og naturens livsbejaende krefter har kunstneren lykkes i å gjøre dem til tidløse utsagn. Kleivas kunst bærer tydelig bud om hans politiske engasjement, men hans uttrykksform er ikke preget av dogmatisme. En medmenneskelig sympati og forakt for undertrykkelse er hans hovedtema." Helliesen 1986 side 15
I katalogen fra utstillingen i Oslo Kunstforening november 1971 er trykket priset til 150 kroner.
Vurdering
110 000 - 130 000 NOK
11 652 - 13 771 EUR
10 114 - 11 953 GBP
13 020 - 15 387 USD
Tilslag 90000