Trolig Gunnar Tandberg
Christiania 1894 - Oslo 1954
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Sølv. Thune. Senjugend. 1910-tallet.
Oval form på høy sokkeldel.
Delvis grovhamrede flater med glatte partier på sokkeldelen. Rik dreven, siselert og punslet dekor, med stiliserte planteformer. Mindre felter med solsymboler, tidligere firmamerker for Christiania Spigerverk, nederst på sokkeldelene. I dekoren er ulike industrivarer integrerte og halvt skjulte i motivene, som skruer og muttere, spikere og stifter, spenner, spader og høygafler, m.m.
Mesterstempler og lødighetsstempler Thune 830 og gravert 830S ved fotkanten.
Høyde 23,5 cm Lengde 53,5 cm Bredde 33 cm
LITTERATUR
Eline Rostock Rødseth: "Gullsmedfirma N.M. Thunes korpusarbeider 1857-1916", upublisert hovedfagsoppgave i kunsthistorie - Universitetet i Oslo 1999
«Det var i denne tiden hvor den nybarokke stilen dominerte, tegneren Gunnar Tandberg (1894 - 1954) ble engasjert av Thune. Han var knyttet til Thunes verksted som tegner mellom 1910 og 1928.
Sin utdannelse fikk han ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Kristiania og ifølge skolens elevprotokoll begynte han allerede som 14-åring i 1908. Skolens lærere på denne tiden bestod av kapasiteter som Gustav Gaudernack (1865-1914) og Johan Sirnes (1883 - 1966).
Sentralt stod også maleren Oluf Wold-Torne (1867 - 1919) som på denne tiden var på høyden av sin skaperkraft og markerte seg både ved sine staffelibilder og ved sine dekorative arbeider. Gjennom sin stilling som lærer i komposisjonsklassen for anvendt kunst kom en fornyet kunstnerisk kraft inn i undervisningen, en dekorativ kraft hvor komposisjon av flateornamentet og stilisering av planter utgjorde en vesentlig del.
I dette frodige miljøet gjennomførte Tandberg skolens klasser i frihåndstegning, konstruksjonstegning og håndverkstegning og ble innskrevet i protokollene som «best. l/t ciselør» (bestått siselør-prøven) i 1910 og som tegner i 1914.
[...]
Samme år som Tandberg begynte sin utdannelse ved Kunst- og Håndverkskolen må han ha sett den store utstillingen i Kunstindustrimuseet i Kristiania i 1908, «Udstilling af Dansk Kunsthaandværk fra Nutiden». Dette var en omfangsrik mønstring med i alt 600 gjenstander fra 36 forskjellige utstillere og hvor den innflytelsesrike designeren Thorvald Bindesbøll (1846 - 1908) bl.a. var representert med sølvarbeider i gjenkjennende «bøllestil».
Bindesbøll var utdannet arkitekt, men ble en europeisk forgrunnsfigur som stilskapende formgiver og designer. Hans arbeid med kunsthåndverk og kunstindustri ble banebrytende for utviklingen av Skønvirkestilen, den danske versjon av Arts & Crafts-bevegelsen, som la vekt på både kunstnerisk og håndverksmessig kvalitet. Bindesbølls stil kjennetegnes ved hans originale ornamentikk som bl.a. var inspirert av japansk kunst, en abstraksjon av ornamentet og med stramme og ofte asymmetriske komposisjoner som oppleves som dynamiske harmonier. Hans arbeider kan fremstå som glatte nesten udekorerte gjenstander til det sterkt dekorerte med skyer, bølgeornamenter, komma-lignende figurer, svungne volutter og de karakteristiske dobbelnotelignende detaljer.
[...]
Tandbergs serier av korpusarbeider som for noen kan synes noe svulmende og prangende var med på å innfri datidens store etterspørsel av sølvprodukter som symbol på pengemakt og ikke minst status. Likeledes innfridde nybarokkens formspråk den nasjonalromantiske interesse som oppstod i forbindelse med jubileet i 1914.
Tandberg utarbeidet gjennom hele perioden en rekke serier med korpusarbeider i sin noe stiliserte, nybarokke stil, en blanding av stiliserte figurer og abstrakte ornamenter, en stil som ble typisk for Thunes firma.»
Rostock Rødseth side 120 - 129, utdrag
Vurdering
30 000 - 50 000 NOK
3 200 - 5 300 EUR
2 800 - 4 600 GBP
3 600 - 5 900 USD
Tilslag 30000