Inger Sitter
Trondheim 1929 - Tjøme 2015
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Akryl og olje på plate, 125 x 95 cm
Signert og datert nede til høyre: Sitter - 62
UTSTILT
"Sept Peintres Norvègiens Contemporains", Musée d'art moderne de la ville de Paris 1963/64, kat. 58
Festspillutstillingen, Bergen Kunstforening 1966 kat. 24
Inger Sitters arbeider var med på å skape debatten om nonfigurativ kunst i Norge i 1950-årene. Sammen med blant andre Finn Christensen, Gunnar S. Gundersen, Tore Haaland, Halvdan Ljøsne, Carl Nesjar og Odd Tandberg dannet Sitter gruppen "Terningen". Den skulle virke som en interesseorganisasjon for kunstneren, for å i fellesskap bedre sine utstillingsmuligheter. Den første mønstringen høsten 1956 i Galleri KB, Oslo vakte oppsikt, og gruppen utgjorde i de nærmeste år en viktig kjerne i norsk kunstliv. Både i 1958 og 1960 utstilte de sammen som Gruppen på Høstutstillingen. Sammen med Nesjar fikk Sitter etter hvert flere dekorasjonsoppdrag. Etter forslag fra arkitekt Erling Viksjø utførte Sitter i 1957-58 dekorasjoner i sandblåst betong til det nye Regjeringsbygget. Foruten henne arbeidet Carl Nesjar, Tore Haaland og Odd Tandberg med dette prosjektet. Sitters dekorasjoner består av store rolige flater kontrastert med knippe- og viftelignende former. Sandblåseteknikken gav mulighet til stor variasjon i overflatebehandlingen. På separatutstillingen i Galleri Per, Oslo 1959 var bildene i et konsekvent nonfigurativt formspråk dominert av rødt og svart. Under inntrykk fra abstrakt ekspresjonisme synes imidlertid malemåten etter hvert friere, og maleriene fra begynnelsen av 1960-tallet preges av en stadig utvikling.
Vurdering
100 000 - 120 000 NOK
10 593 - 12 712 EUR
9 200 - 11 033 GBP
11 836 - 14 203 USD
Tilslag 80000