Jakob Weidemann
Steinkjer 1923 - Oslo 2001
Gi forhåndsbud
Beskrivelse
Olje på plate, 92 x 73 cm
Signert nede til venstre: Weidemann
LITTERATUR
Karin Hellandsjø "Jakob Weidemann" Høvik 1975
Karin Hellandsjø "Jakob Weidemann" Oeuvre-katalog 1939-1975, del II, upublisert magistergradsavhandling, Oslo 1977
Weidemann (1923-2001) viste tidlig et lovende talent. Kritikernes rosende ord var mange da han holdt sin første separatutstilling bare 19 år gammel hos Paus Knudsens Kunsthandel i Bergen høsten 1942. Typiske motiv var da interiører, gatepartier fra Bergen og mange modellstudier. Lyset og fargene spiller her en viktigere rolle enn formene.
Etter krigen møtte Weidemann igjen kunstsamler og mesen Rolf Stenersen som han var blitt kjent med i landflyktighet i Sverige. Stenersen hadde stor tro på Weidemanns kunst og skaffet ham utstillingsplass hos Blomqvist Kunsthandel. Weidemann forsto hvilke muligheter som her bød seg og han dro til Levanger for å forberede det som kom til å bli hans store gjennombruddsutstilling. Utstillingen åpnet 10. juni 1946 i våre lokaler med katalog og forord av Rolf Stenersen. Utstillingen var en stor suksess med gode kritikker og samtlige malerier ble solgt. Weidemanns stil hadde nå forandret seg og bildene var i rene, klare, farger og ekspressive i uttrykket. Weidemann ble nå sett som landets mest lovende etterkrigsdebutant. Hans kreativitet og arbeidskapasitet var enorm. Weidemann viste seg etter hvert å være en kunstner som mestret mange og motstridende stilarter og impulser. I sen-kubismen, som kan hevdes å være et gjennomgående tema i hans tidlige etterkrigsmalerier, drar han veksler på uttrykk som ekspresjonisme, surrealisme, det geometriske og det abstrakte.
I 1950 holdt Weidemann en utstilling som viste bilder av både figurative og abstrakt-geometrisk karakter. Denne dualismen preget Weidemanns kunst gjennom hele 50-tallet. I maleriet "Blad" fra 1960 finner vi eksempler på Weidemanns kunst etter at han beveget seg over til den ekspressive, lyriske-abstrakte kunsten. Han benyttet naturen som inspirasjon til bilder med et abstrakt formspråk. Ved siden av Knut Rumohr og Ludvig Eikaas medvirket Weidemanns bilder til at det brede publikum fikk større forståelse for det abstrakte formspråket i Norge. Senere beveget han seg mot den oppvåknende natur som et tema, en motivkrets som på mange måter ble en av hans sentrale motivkretser de senere årene.
Vurdering
150 000 - 200 000 NOK
15 890 - 21 186 EUR
13 792 - 18 389 GBP
17 754 - 23 672 USD
Tilslag 200000